Градски одбор СПС Нови Сад
ИНТЕРВЈУ ПРЕДСЕДНИКА ЦВЕТКОВИЋА ЗА ПОРТАЛ „АГРОБИЗ“

ИНТЕРВЈУ ПРЕДСЕДНИКА ЦВЕТКОВИЋА ЗА ПОРТАЛ „АГРОБИЗ“

11/05/2016

На 2. регионалној агробизнис конференцији под називом „Преко поља до Европе“ председник Градског одбора СПС у Новом Саду и генерални директор „Новосадског сајма“ Слободан Цветковић дао је интервју за портал „Агробиз“, који преносимо у наставку.

Очекујемо велик број гостију из Хрватске који ће погледати преко 1.500 нових пољопривредних машина, трактора, комбајна...

"Наша најзначајнија манифестација, која се ове године приређује 83. пут, биће одржана од 14. до 20. маја. Производе и услуге из сектора пољопривредне производње, механизације, хемијских и заштитних средстава, органске хране и осталих делатности у агробизнису промовисаће око 1.500 излагача из око 60 земаља. Биће представљено 1.500 нових трактора, комбајна, пољопривредних машина." Поводом наше Конференције, разговарали смо с директором Новосадског сајма“ и председником Градског одбора СПС у Новом Саду Слободаном Цветковићем.

Међународни сајам пољопривреде једна је од највећих манифестација тог профила у овом делу Европе. Која су ваша очекивања од овогодишњег издања?

Наша најзначајнија манифестација, која се ове године приређује 83. пут, биће одржана од 14. до 20. маја. Окупиће домаће и стране излагаче из сектора пољопривреде и привредних грана које имају везе с њом. Земља партнер Међународног пољопривредног сајма је Италија и очекује се значајна присутност компанија из те земље, која је једна од највећих спољнотрговинских партнера Србије. Учесници и гости Новосадског сајма имаће прилику не само да се упознају с пољопривредним и другим достигнућима те чланице Европске уније него и да пробају и дегустирају чувене италијанске прехрамбене производе и вина. Иначе, производе и услуге из сектора пољопривредне производње, механизације, хемијских и заштитних средстава, органске хране и осталих делатности у агробизнису промовисаће око 1500 излагача из око 60 земаља. Уз значајнији наступ излагача из Кине, најављене су и колективне изложбе из Холандије, Мађарске, Аустрије, Републике Српске, Турске, Чешке, а након више од десет година представиће се и излагачи из Шпаније. Атрактиван наступ најавиле су и две компаније из сектора пољопривреде из Уједињених Арапских Емирата "Аl Dahra" и Al Rawafed Holding LLC, што ће употпунити значајну присутност иностранихкомпанија на сајму.

Најављено је суделовање велике пословне делегације Кине. Што ће Кинези на сајму презентовати и колики је интерес за њихову изложбу?

Интерес компанија из Кине за наступ на Међународном пољопривредном сајму сваке године је све већи. Прошле године је на тој манифестацији наступило 9 излагача, а ове године очекује се наступ више од 30 компанија на Изложби Premium brands from China. Групни наступ компанијаиз те азијске земље представљаће посебну целину у оквиру сајма и представља својеврстан "сајам у сајму". Реално је очекивати да ће број компанија из те земље у наредним годинама бити још већи, јер препознају Новосадски сајам и тржиште Србије као место с којег могу пласирати своју робу на простор Европе.

Колико се годишње на Новосадском сајму одржава манифестација, те колика је посећеност на њима?

Прошле године Новосадски сајам био је домаћин за 190.000 посетилаца, само на догађајима које смо организовали. Одржано је 12 приредаба у осам термина, на којима се представило више од 2000 излагача. У Конгресном центру "Мастер" одржано је више од 160 догађаја, који су, такође, имали велику посећеност. У овој години одржава се 15 сајамских приредаба у 11 термина, уз велик број догађања у Конгресном центру, а пратећи трендове уводимо и нове услуге - неограничен бежични интернет и мобилну апликацију за претраживање услуга излагача, која ће посетиоцима омогућити лакше сналажење на сајмишту.

Каква је присутност хрватских компанија на сајму пољопривреде, али и на другим манифестацијама? Имате ли информацију колико ће ове године наступити компанија из Хрватске?

И ове године у организацији Жупанијске коморе Осијек - Хрватске господарске коморе очекујемо наступ девет компанија и институција. Познато вам је да је Хрватска 2013. године била земља партнер Пољопривредног сајма и тада су направљени квалитетни помаци у смислу привредног повезивања наше две земље, посебно у сегменту агробизниса, али свакако да увек има простора за унапређење сарадње. Осим наступа на Пољопривредном сајму, компаније из Хрватске заинтересоване су и за наше приредбе из сектора туризма, образовања, лова и риболова.

Пратите ли међу посетиоцима колико је оних који долазе из Хрватске, те која су ваша очекивања за будућност?

Тржиште Хрватске је свакако за нас посебно занимљиво, јер је реч о земљи која је чланица Европске уније. У нашој је најближој околини и имамо у плану појачати маркетиншке активности, јер желимо повећати број излагача који наступају на нашим манифестацијама, а у исто време сматрамо да има простора за више посетилаца из Хрватске. Наша најзначајнија манифестација надилази регионални значај, а програми и технолошке иновације који се представљају на Међународном пољопривредном сајму, верујем, побуђују пажњу и публике у Хрватској.

Ове се године одржава и друга регионална конференција "Преко поља до Европе", коју заједнички организирају министарства пољопривреде Хрватске и Србије, заједно с коморама и порталом Агробиз. Колико такве манифестације дижу углед сајму?

Стручни скупови који се организирају током сајмова од изузетног су значаја за нас као организаторе догађаја, али и за излагаче и посетиоце. Сајамске манифестације су место на којем се сусрећу пословни партнери, упознајете с новим технологијама и стечете оно најдрагоценије - знање. У том смислу, конференција која се организује представља прилику за појединце и компаније да се упознају с искуствима Хрватске у коришћењу претприступних фондова Европске уније, а с обзиром на то да су у организацију укључене реномиране институције, верујем да ће ту могућност препознати велик број учесника.

Колико на сајму буде изложено трактора, механизације или стоке? Имате ли неке занимљиве бројке? Колико се,на пример, прода трактора на сајму?

Изложба пољопривредне механизације на 83. међународном пољопривредном сајму протећи ће у знаку најпознатијих светских брендова и новитета. Пољопривреднемашине, трактори, комбајни, прикључне машине, опрема и делови чине 53% укупног отвореног изложбеног простора на сајму. Биће изложени и новитети који су представљени на најпознатијим светским сајмовима. Носилац изложбе пољопривредне механизације је Пословно удружење увозника и извозника пољопривредне механизације у Новом Саду, које најављује да ће се на штандовима њихових чланица наћи више од 1500 пробраних машина, међу којима су и оне које су освојиле престижна признања на сајмовима у Хановеру и Паризу. Чланови тог удружења припремили су повољније услове при куповини, првенствено знатно ниже камате, и новитете у понуди. Понуда на Изложби пољопривредне механизације обухватиће све најзначајније произвођаче, а наши посетиоци имаће прилику видети најновије тракторе и комбајне, као и посетиоци престижних светских сајмова.

Ове године имате и Б2Б конференцију агробизниса. Ко је позван и кога све очекујете, те који је циљ таквих конференција?

Традиција наше најзначајније манифестације, као и присутност производа и услуга из око 60 земаља, доприноси живој привредној активности током сајамских дана. Пословни аранжмани који се склапају на сајму вредни су више стотина милиона евра, а из тог разлога та приредба спада у једну од најзначајнијих у агробизнису у овом делу Европе. Уз то, сајам посети велик број људи из земље и регије, Европске уније, али и с других континената. Пољопривредни сајам ће и ове године обележити и Међународни пословни сусрети, АгроБ2Б, које приређујемо у сарадњи с Привредном комором Србије и Универзитетом у Новом Саду, с циљем да домаће фирме лакше и брже успостављају контакте и сарадњу с иностраним партнерима који излажу на Пољопривредном сајму или га пословно посећују. Очекујемо да ће на том догађају учествовати представници више од 100 компанија из 20 земаља света.

Каква је сарадња Новосадског сајма са сајмовима у Хрватској, на пример Бјеловарским сајмом? Постоје ли могућности заједничке сарадње, повезивања?

Сајам је члан Међународног удружења сајамске индустрије, Средњоевропског сајамског савеза, Удружења европских пољопривредних сајмова и Међународне конгресне асоцијације. Чланства у тим удружењима доприносе размени искустава, умрежавању и праћењу савремених трендова. Управо та сарадња са значајним међународним сајамским кућама драгоцена је за нас, не само у контексту привлачења излагача из иностранства већ и у усвајању новина у комуникацији и анимирању што већег броја посетилаца на манифестацијама које организује „Новосадски сајам. С обзиром на географску близину и чињеницу да је Бјеловарски сајам такође члан Удружења европских пољопривредних сајмова, свакако да постоји могућност за унапређење сарадње и размену искустава и то је нешто чему ће наша кућа у наредном периоду посветити посебну пажњу.

Какви су финансијски резултати сајма, успевате ли пословати у плусу? Какви су трендови у сајмовању у Европи?

Сајмови су огледало привреде, а економска криза у одређеној мери утицала је на обим и квалитет манифестација које приређујемо. Ипак, може се уочити да су поједини сектори погођени економском кризом у мањој мери, какав је рецимо случај с пољопривредом, тако да је наша најважнија приредба сачувала тржишну позицију на мапи пољопривредних сајмова у Европи. С обзиром на актуелну економску ситуацију, излазимо усусрет нашим излагачима и будућим партнерима, како бисмо допринели испуњењу заједничких пословних циљева. Захваљујући мерама које смо предузели ради стабилизације пословања Новосадског сајма, успешно одржаним сајамским манифестацијама, великом броју догађања у Конгресном центру, можемо рећи да је пословање Новосадског сајма у стабилним оквирима. Када је реч о плановима, свакако да уз унапређење комуникације с излагачима и посетиоцима на интернету, кроз увођење пројекта Виртуелни сајам, намеравамо да се посветимо и рационалнијој потрошњи енергије. С тим у вези, планирамо постављање фотонапонске (соларне) електране, чиме бисмо осигурали годишњи приход у износу од 200.000 евра, без додатног запошљавања, а пројекат би био реализован на кровним површинама наше две највеће сајамске хале. То су само неки од пројеката које планирамо имплементирати, а уз увођење нових услуга и едукацијом запослених желимо у функцију ставити целокупан простор Новосадског сајма.